Terwijl het buiten hoosde van de regen, zaten we met een groepje ouders, grootouders en mensen van Stichting Leesgoed om een grote houten tafel tussen de boeken bij boekhandel Riemer in Groningen. Met elkaar ervaringen en ideeën uit wisselen over de kansen van vakantielezen en het vermijden van de zomerdip. De zomerdip is er vooral voor kinderen die net hebben leren lezen of lezen moeilijk vinden, zodat in de vakantieperiode het vloeiend lezen achteruitgaat als er weinig wordt gelezen.

Je kunt vanuit je eigen positieve ervaringen als kind met lezen in de zomer, kijken hoe je je eigen kind of kleinkind kunt inspireren. Het geheimzinnige van lezen achter het gordijn kun je omzetten in het geven van een zaklampje om in je eigen slaapzak nog even te lezen. Er waren ook ervaringen met een tekort aan leuke boeken. Dat hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn. Denk aan de e-reader vol boeken en de Vakantiebieb-app waar je digitaal boeken kunt vinden. Deel je eigen ervaringen van vroeger met je kind.

Momenten zoeken

Hoe zoek je samen met je kinderen momenten om te lezen. Als er al routines zijn op het terrein van lezen, kun je die vaak in de vakantie net even anders voortzetten. Lukt het je om fijne dingen zoals samen voorlezen, samen een bijbelverhaal lezen ook in de vakantie een plekje te geven?

En moet het altijd gaan om het lezen van boeken? Je kunt ook samen met kinderen uitjes voorbereiden door er over te lezen. Voor sommige kinderen is het verzamelen van informatie of weetjes veel uitdagender dan het meeleven in een verhaal. Door  samen de soms moeilijke teksten uit een reisgids of op de iPad te lezen, kun je interessante teksten voor het kind, toch toegankelijk maken. Maak met elkaar een leesbingo-spel. Er zijn heel veel kant en klare leesbingo’s te vinden maar een zelfgemaakte leesbingo met de kinderen is veel uitdagender. Je kunt er plaatsen en situaties opzetten die passen bij je eigen vakantie. Lees 10 bladzijden in een hangmat, of lees een hoofdstuk met je voeten in het water. Als kinderen ook situaties voor hun ouders mogen bedenken, wordt het vaak heel gezellig en uitdagend! Een leesbingo maak je al door 9 vakjes te tekenen met in elk vakje een situatie of plek.

Samen een verhaal of tekst

Met theaterleesteksten kun je met het hele gezin veel plezier hebben. Laat het kind van groep 3 of 4 een rol kan kiezen en de regisseur zijn. Lees het verhaal eerst samen, bedenk welke attributen er nodig zijn en laat het kind dan oefenen met zijn eigen rol. Riemer heeft theaterleesverhalen. Kijk ook eens op de site van Leesletters. Mopjes kun je ook om de beurt lezen.

Actief lezen

Actieve leesspelletjes helpen ook om over de weerstand voor lezen heen te komen. Met elkaar probeerden we het vliegenmepperspel met zinsdelen die een mopje vormden. Door samen plezier te hebben, voelen de kinderen het beoordelen op goed hardop lezen niet. Dit leesspel kun je downloaden op www.julesplus.nl.

Waarderen van het lezen

Je kunt een leesmeetlat maken van de boeken die je meeneemt en als een boek of tijdschrift uit is, inkleuren. Hoeveel leescentimeters ga je maken? En waardeer je dat met een beloning? Zelf bedenken wat je als ouder pedagogisch belangrijk vindt. Geen afwasbeurt, broodje op bed, extra verhaal voorlezen. Ouders kennen hun kind het best. Leesgoed gaf iedereen een strippenkaart mee om als ‘leesmeter’ te gebruiken.

Daarna was er nog tijd om even te snuffelen in zomervakantieboeken, spelletjes en leuke vakantieboeken.